top of page

Update uitvoeringsfase gebiedsvisie Bavel


ree

Plan MER (milieu effectrapportage)Ā 

In het voorjaar van 2025 hebben we in een nieuwsbericht gemeld dat we de milieueffecten in kaart gaan brengen voor de gebiedsontwikkelingen in Bavel. Inmiddels volgen we een zogenaamde plan MER procedure waarbij de eerste stap is om te bepalen hoe we de milieueffecten onderzoeken en welke varianten we precies gaan onderzoeken. Dit doen we samen met de themagroepen en Dorpsraad Bavel in zogenaamde werksessies. Naar verwachting ronden we dit in de herfst af met een zogenaamde ā€˜Notitie Reikwijdte en Detailniveau’(NRD). Dit document zal de basis vormen voor de onderzoeksfase waarbij daadwerkelijk onderzoek wordt gedaan op diverse milieuthema’s, denk hierbij bijvoorbeeld aan geluid, water, stikstof en luchtkwaliteit.


Vervolgens zullen we eind dit jaar, begin volgend jaar, na de werving van een bureau dat dit onderzoek kan uitvoeren, starten met daadwerkelijke milieuonderzoeken. In de tweede helft van 2026 moet dit leiden tot een onderzoeksrapport, een zogenaamde plan MER (milieu effectrapportage). Op basis van dit rapport wordt in een gebiedsprogramma vastgelegd hoe we verder gaan met de gebiedsontwikkelingen in Bavel. Dit kan leiden tot aanpassingen binnen de ontwikkelprojecten Bavel-West, Bavel-Zuid en de beoogde bedrijventerreinlocatie.Ā 


Na afronding van de plan MER-procedure kunnen haalbaarheidsbesluiten worden genomen over de ontwikkelprojecten in Bavel. Dat zal eind 2026 of begin 2027 zijn.


Bavel-West

Voor Bavel-West wordt de haalbaarheid onderzocht van de plannen. Daar zijn we in overleg geweest met de omgeving via de klankbordgroep en themagroepen over het stedenbouwkundig plan, woningbouwprogramma en ontsluiting. Er ligt nu een zogenaamd tussenproduct dat we weer oppakken als de resultaten van de milieueffectrapportage bekend zijn (medio 2026).Ā 


Op de verbeelding is in hoofdlijnen te zien hoe het plan vorm is gegeven. Deze verbeelding is letterlijk een tussenproduct omdat deze nog kan wijzigen als gevolg van de plan-MER. Belangrijk uitgangspunt is dat de Veenstraat ongeveer blijft zoals deze nu is, enkel ontsluiting voor de huidige bebouwing. Daarnaast zal de Veenstraat met name een fietsverbinding worden richting de fietsbrug. Verder kenmerkt het plan zich door twee verschillende woonbuurten. Aan de kant van de Vennekes spreken we over ā€˜erven’, woningen die qua vorm en verschijning geĆÆnspireerd zijn op een boerenerf. Tevens ontstaan hierdoor zichtlijnen in het groen waardoor er vanuit het huidige dorp niet tegen een wand van woningen wordt aangekeken.Ā  Aan de kant van de snelweg is het zogenaamde boswonen gesitueerd, hier staan woningen en appartementen in een groene omgeving met bomen. Meestal droogstaand, maar op gezette tijden gevuld, meandert een systeem van waterbergingen rondom de verschillende blokken en erven, en zal bij overvloedige regenval afvoeren naar het noorden. De appartementen zorgen tevens voor geluidsafscherming, zowel voor de nieuwe wijk als het bestaande dorp.

Ā 

Na verdere uitwerking kan er eind 2026, begin 2027 een besluit worden verwacht over de haalbaarheid van het project.Ā 


Luchtmeetstation De Huif

Het mobiele luchtmeetstations van de provincie blijft langer in Bavel staan. Oorspronkelijk zou het meetstation deze zomer naar een andere locatie in de provincie worden verplaatst. De resultaten van de periode januari tot en met april dit jaar lieten relatief hoge meetresultaten zien voor met name fijnstof. De hogere resultaten zijn ook op andere meetstations in de provincie zichtbaar. Mogelijk is het extreem droge weer van het eerste halfjaar van 2025 hiervan de oorzaak. Om de luchtkwaliteit in Bavel goed te kunnen duiden is besloten de meetperiode te verlengen naar een jaar in plaats van een half jaar.

Opmerkingen


bottom of page