Uitbreiding Bavel zonder groei van verkeer
- Ad Bastiaansen
- 23 aug 2024
- 2 minuten om te lezen
Nieuwe woonwijken en bedrijven-terreinen leiden direct tot toename van mobiliteit in het algemeen en autoverkeer in het bijzonder. Daarom heeft de themagroep infrastructuur tijdens de totstandkoming van de gebiedsvisie Bavel 2040 gepleit voor een nieuwe rondweg Bavel, welke vanaf afrit 13 parallel loopt naastĀ A58 / A27.Ā Hiermee worden nieuwe woonwijken in Bavel West, Zuid, het Sportpark en eventueel bedrijventerrein ontsloten en voorkomt het extra druk op de bestaande infrastructuur.Ā
Na vele besprekingen kregen de afgevaardigden vanĀ Bavel en Breda hier de handen niet op elkaar. Als passend alternatief is met elkaar besloten tot een data gestuurd beleid. Dat betekent dat op basis eenĀ nul-meting wordt vastgesteld wat de huidige situatie is in en om Bavel ten aanzien van verkeer, geluid en luchtkwaliteit.Ā Ā
Voor het onderwerpĀ luchtkwaliteit betekent deze nulmeting het uitgangspunt voor het beleid om te komen tot de doelstelling; zijnde de WHO norm ( World-Health-Organisation ) . Echter voorĀ het onderwerp mobiliteit, met nameĀ autoverkeer, isĀ deze nulmeting de doelstelling welke we nastreven.
Om het laatste te realiseren wordt per uitbreidingĀ en/of aanpassing via verkeersmodellen een betrouwbare inschatting gemaakt hoeveel extra verkeersbewegingen dit op de bestaande infrastructuur veroorzaakt.Ā Vervolgens worden er passende maatregelen op bestaande infrastructuur genomen die zorgen voor een zodanige verlaging van de verkeersdruk,Ā die nagenoeg gelijk is aan de eerder genoemde toename, als gevolg van de uitbreiding.Ā Door het periodiek te monitoren kunnen de maatregelen wordenĀ bijgesteld. Het eindresultaat is dat per saldo geen groei is van verkeer.Ā Kortom, een veelbelovende en innovatieve aanpak.
Ā Ā
Daarnaast wordt de reductie van verkeersbewegingen gestimuleerd met het zogenaamde S.T.O.M.PĀ beleid.Ā Deze afkorting staat voorĀ deĀ volgordeĀ waarin mobiliteit gestimuleerd gaat wordenĀ zijnde Stappen - Trappen ā Openbaar Vervoer -Ā Mobiliteit als een service ā PrivĆ© autoās. Dus voorrang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer waar mogelijk ontmoedigen. Dat laatste is natuurlijk niet eenvoudig, maar het geeft aan waar de accenten van het toekomstig beleid en verkeersmaatregelen liggen.
Comments